vrijdag 16 november 2007

Kindermishandeling




Deze Stelling heb ik van de site www.kiddo.net
Wat doe je als je kindermishandeling vermoedt?
Je staat er misschien niet zo vaak bij stil dat een kind slachtoffer kan zijn van mishandeling. Toch komt het overal voor; in Nederland zijn naar schatting 50 tot 80 duizend kinderen per jaar slachtoffer van kindermishandeling. Wat moet je doen als je vermoedt dat een kind mishandeld wordt.....?

Joris is drie. Een klein, mager manneke. Nee, praten doet hij nog nauwelijks. Eigenlijk hoor je hem bijna nooit. Je vergeet haast dat hij er is. Hij zit het liefst in een hoekje, stilletjes alleen met iets te spelen. ‘Maar hij is wel alert hoor’, zegt zijn leidster, ‘hij houdt alles en iedereen in de gaten. Maar hij reageert schrikachtig als je in de buurt komt. Dat is wel vreemd. Eigenlijk maak ik me wel zorgen. Wat kan ik doen?’

Mijn mening:
Ik zou joris gaan observeren hoe het komt dat hij zo schrikachtig is. Misschien is joris wel bang voor bepaalde kinderen.
Ik zou ook op gaan letten of hij misschien blauwe plekken heeft op zijn lichaam.
Ik zou joris ook meer aandacht geven zodat hij zich niet alleen voelt of eenzaam wordt.
Ik zou dingen gaan uitzoeken over de thuis situatie van joris, misschien is de thuis situatie wel zo slecht dat joris misschien wel door zijn ouders wordt mishandelt maar het hoeft niet zo te zijn dat joris door zijn ouders wordt mishandelt maar het kan ook door anderen zijn in zijn omgeving.
Ik zou wel met de ouders van joris er over praten want ze moeten het toch weten wat er met hun zoontje is ook zou ik met mijn andere collega's overleggen wat hun er van vinden en misschien hebben hun ook wel een oplossing.

Geen opmerkingen: